Rozpoczęcie roku szkolnego 2020/2021
1 września uczniowie Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Pobiednej rozpoczęli naukę w systemie stacjonarnym. Uroczyste rozpoczęcie zostało zorganizowane dla uczniów klasy I. Priorytetem w istniejącej sytuacji epidemiologicznej było zachowanie obowiązującego reżimu sanitarnego (dezynfekcja rąk, zachowanie dystansu między oddziałami klasowymi) i jednocześnie pozwolenie na zachowanie atmosfery budującej poczucie bezpieczeństwa i swobody w murach szkoły. Rok szkolny 2020/2021 w okresie pandemii zorganizowany będzie zgodnie z procedurami przyjętymi w placówce, opartymi na wytycznych MEN, MZ i GIS. Oznacza to w przypadku szkoły m.in., że uczniowie poszczególnych klas, mają zaplanowane różne godziny wchodzenia do szkoły, każda z klas ma przyporządkowane również własne wejście. Ograniczone do minimum są wejścia osób dorosłych. Podobnie sytuacja wygląda w przedszkolu, w którym dzieci przekazywane są w wejściu pracownikowi, który odprowadza dziecko do sali. Na terenie szkoły dzieci i nauczyciele noszą maseczki wyłącznie w miejscach wspólnych, tam gdzie utrudnione jest zachowywanie dystansu np. podczas wychodzenia na boisko. W salach lekcyjnych, na boisku dzieci i nauczyciele nie korzystają z osłaniania twarzy. Nauczyciele i dzieci w przedszkolu wyłączeni są z obowiązku noszenia maseczek. Kluczowym jest, aby w tym utrud-nionym czasie placówka mogła liczyć na udaną współprace z rodzicami. Niezbędnym jest bowiem, aby rodzice w pierwszej kolejności pamiętali, iż zdrowie i bezpieczeństwo ich dzieci zależą od odpowiedzialności nas wszystkich. Zgodnie z wytycznymi MEN, MZ i GIS do placówki nie mogą przychodzić dzieci i dorośli z objawami choroby zakaźnej. Niezwykle istotnym jest aby rodzice w tej kwestii zachowali czujność i obserwowali samopoczucie swoich pociech. Równie istotną jest możliwość podjęcia szybkiego kontaktu z rodzicem/opiekunem dziecka, dla-tego bardzo ważnym jest, aby rodzice niezwłocznie informowali o zmianach numerów telefonów lub innych danych umożliwiających kontakt. Doświadczenie pierwszych dni powrotu do pracy w tradycyjnej formie ukazuje, że dzieci niezmiennie doceniają możliwość kontaktu z kolegami, koleżankami i nauczycielami. Wprowadzone zmiany i obostrzenia nie wpływają, w naszej ocenie, na ich komfort przebywania w placówce dzieci aktywnie uczestniczą w zajęciach, chętnie spędzają czas na świeżym powietrzu, są pełne energii, ciekawości i pomysłowości. Mamy nadzieję, że przy dobrej współpracy z rodzicami uda nam się mimo trudnego czasu zapewnić dobrą atmosferę rozwoju naszym dzieciom i młodzieży.
Dorota Siepak
Źródło: Panorama Leśnej 9/2020